Region Syddanmarks juletur

03-12-2017

Region Syddanmarks juletur til København

Af Marianne Kjær, Regionsleder.
Lørdag den 2 december skulle Region Syddanmark på juletur til København…

Vi havde bestilt 2 busser. 1 til at samle op på Fyn og 1 til at samle op i Jylland.

For derefter at mødes i Halsskov, hvor vi fik kaffe, rundstykker og en lille morgen bitter..

Herefter gik turen til Hedehusene, hvor vi fik en rundvisning på BRS og var oppe og se LS.

Og uden mad og drikke, duer helten jo ikke, så vi kørte til Hotel Svalen i Hedehusene og fik en lækker frokost buffet.

Hvorefter turen gik videre til Tivoli. Hvor vi jo skulle ind og se deres julebelysning…

Her havde alle ” fri leg” indtil kl 20.00 hvor busserne igen kørte mod ” Danmark igen ?

Alt i alt en super god tur.. Det er jo ingen sag at arrangerer noget, når der er så stor opbakning og alle møder op med super godt humør..

En stor tak til alle deltager..

Af Elin Petersen, Ribe.
Vi startede kl.5.40 fra Ribe. Opsamling i Esbjerg og videre til Kolding, hvor vi kom i en stor bus.

Da vi landede på djævleøen, fik vi en tiltrængt kop kaffe med en rundstykke og en basse. Så gik turen videre til Hedehusene, hvor vi besøgte Beredskabsstyrelsen. Vi fik en rundvisning på stedet. Nogle var nok mere begejstret end andre, men Flemming, John, Henny og jeg syntes, at det var okay spændende, især at få lov at se Beredskabsforbundets Landssekretariat.

Derefter gik turen til Hotel Svalen, hvor vi fik en god frokost.

Herefter var vi klar til den helt store Københavner tur. Det var vildt flot i Tivoli. Vi nød det og vejret var med os, selvom det var lidt koldt.

Men som vestjyde var det nu nok lidt overvældende med så mange mennesker samlet på et sted.

Vi fik en kop kaffe på Grøften, Tivoli`s ældste restaurant. Mega hyggeligt.

Sjovt nok mødte vi en del kendte mennesker, sjovt nok fra beredskabet!

Kl. 20.00 gik turen hjem igen, efter en rigtig dejlig og hyggelig dag.

I bussen hjem var det sjovt nok en del ro, tror nok de fleste var brugte!

Tak for en rigtig god tur og god kammeratskab.

Klik her for at se billederne fra turen
Fotograf: Kristian Baggesgaard

Af Nina Lorenzen, Tønder
Vi var 9 fra Tønder kredsen som havde tilmeldt sig turen. Vi startede ud fra Tønder Brandstation, hvor vi har til huse. Vi kørte sammen til opsamlings stedet i Kliplev, hvor fælles bussen kom. Vi kørte lidt rundt da vi havde fået oplyst en adresse som var fin nok men ikke så smart for en bus. Efter hjælp fra Marianne og lidt snak frem og tilbage blev vi enig om at holde ved Kirken i Kliplev, hvilket var meget lettere for bussen. Bussen var startet i Sønderborg hvor der var 2 med fra.

Vi ankom til Kolding hvor rigtig mange ventede på os med Kaffe og morgenbrød. Alt og Alle blev læsset ombord inkl. Marianne og Kristian som stod for turen.

Vi kørte over Fyn til Sjælland hvor det var aftalt at holde på den første rasteplads efter broen. Det var en flot tur over broen da det var klar og solskinsvejr. Stemningen var høj og alle glæde sig til at få kaffe og morgenbrød. Den anden bus som kom fra Esbjerg - Vejle og videre over Fyn ventede allerede på os.

Kristian sørgede for uddeling af kaffe og brød. Han havde helt sin egen udskænkings luge... Det var dejligt med morgenkaffe:)

Så var det tid til at komme videre til Beredskabsstyrelse Hedehusenes, hvor vi fik en rundvisning og forklaret hvilke funktioner de havde. Bl.a. havde de gjort plads til 3 både som de fremover skulle bruge i forbindelse med olieudslip.

Min store interesse var deres hundetræningsanlæg, udstyr og transport muligheder. Desværre var der ikke nogen i gang med træning.

Det var der derimod ved deres vandbassiner, hvor de var ved at afprøve en flydedæmning, som de havde arbejdet på i 4 år. Jeg kunne forstå på dem, at de var tilfredse med deres test, så mon ikke at den kommer i produktion.

Vi var også rundt og se deres brand øvelses huse. Hvordan de var bygget så de chikanerer naboerne mindst muligt med røg. En form som en kæmpe stor emhætte.

Det var spændene at se deres kontorer, anlæg og deres vognpark, men personlig synes jeg, at det gik for hurtigt og at vi var for mange, så det var svært at få det hele med.  Men stor tak for at vi måtte komme og se det.

Turen gik så videre til Svalen, hvor vi fik en dejlig julefrokost med masser af god mad. Alle hyggede sig, og man blev fristet til at spise måske lidt for meget. Det var fint at man kunne sætte sig sammen med sine egne, så der var tid til hygge snak.

Da alle var færdig med at spise, drikke og ryge skulle vi videre:) så i bussen igen. Det var nogle friske buschauffører som kørte os til Tivoli. Der blev aftalt, hvor de ville samle os op igen kl. 20.00 så vi havde 5 timer til fri oplevelse.

Marianne havde uddelt billetter, så vi kunne komme ind i Tivoli når vi havde lyst. Der var vildt mange mennesker der, som stod i lange kører ved alle indgange. Første Lørdag i december og så i Tivoli... så ja der var mange. Vores lille gruppe som nu var blevet til 6 ville først en tur ned af strøget. Der var en som havde fået det dårligt. Han tog hen til sin søn som boede i København. 2 andre havde sammen med nogle andre besluttet sig at de ville besøge brandstationen ved siden af Rådhuspladsen.

Når men vi kom af sted i enkelt kolonne ned af strøget. Der var så mange mennesker at man ikke kunne gå ved siden af hinanden. Undervejs var der små julemarkeder med mange fine og sjove ting som man kunne købe:). Det var mega koldt så der blev købt handsker og huer (ikke nissehuer). Da vi ligesom var blevet mættet af Strøget blev vi enige om at gå tilbage til Tivoli. Vi var heldige indenfor 5 min. var vi inde. Der var rigtig meget at se på, Juleudsmykning og mennesker. Vi søgte steder, hvor man måske kunne få kaffe eller andet varmt at drikke. Det var svært for jeg tror at hele Danmark plus en masse udlændinge havde besluttet sig for, at det var netop denne Lørdag de ville besøge Tivoli. Stemningen var høj og man kunne se at folk hyggede sig på trods af menneske vandringen. Jeg blev enig med mig selv at ikke engang Tønder Festival havde så mange besøgende og det siger ikke så lidt. Flot var det og da det blev mørkt ja så skinnede der julelys alle vegne og en masse sne var der også. Vi blev enige om at selvom det var koldt så var vi heldige. Det var tør vejr.

Tiden kom, hvor vores lille gruppe som nu var blevet til 8 igen, blev sultene og måske også lidt trætte. Vi var mange steder for at finde et sted vi kunne sidde ned for at få noget at spise. Vi kunne på forhånd have sagt os selv, at dette var umulig. Det endte med at Lars som er kendt i København, fik ringet rundt og fandt et sted lige udenfor Tivoli. Dejligt at kunne sidde ned samlet og vi fik godt at spise. Humøret var godt og alle syntes at det havde været en dejlig dag, med masser af oplevelser og mennesker. Da vi var færdige med at spise, var det tid til at skulle hen til bussen.

Jeg tror at alle havde haft en god dag, men også at alle var glade for at se vores busser holdt og ventede på os. Turen hjem gik stille og roligt. I starten var der en del snak men stille og roligt og næsten inden vi var ude af København var der stille. Varme og træthed gjorde sig gældende. Det blæste en del så man kunne mærke at bussen blev rusket lidt, men ellers en fin tur hjem. Vi nåede Kolding, hvor de fleste skulle af igen. Vi skulle til Kliplev, hvor vores lille bus holdte og vi var hjemme i Tønder lidt over kl. 24.00.

Bussen skulle lige runde Sønderborg så vi ønskede de sidste forsat god tur.

Vi var alle fra Tønder afd. enige om at det havde været en lang men dejlig dag og det havde været interessant at se Hedehusene.

Så stor tak til Marianne og Kristian (Region Syd)